torsdag 27 mars 2008

Lästrio!

Petra på en annan sida har tagit över stafettpinnen efter Malin och skapat något som hon kallar för Lästrio. Spännande! Första temat passar mig utmärkt, dessutom. Självklart hoppar jag på!

Årets första lästrio är, så här i påske-krims efterdyningar: Vilka tre deckarhjältar/hjältinnor är dina favoriter!

En liten påpekan bara, innan jag presenterar mina tre hjältinnor: Jag har valt karaktärer uteslutande efter hur personligheten har gjort intryck på mig. Jag har inte funderat över om själva serien, där karaktären är med, är mina favoriter! Det får jag väl göra en annan gång. Om jag inte har gjort det? *grubblar över gamla bokfemmor* ;-)

* Min nummer ett måste helt enkelt bli Lisbeth Salander. Hon är fullständigt udda, underbar och oförutsägbar. Man kan inte göra annat än att fascineras av henne!
Lisbeth Salander stiftar man bekantskap med i den omskrivna Millennium-trilogin av Stieg Larsson.

* Min nummer två blir Kay Scarpetta. Hon är en riktig skarphjärna och råkar i livsfara med jämna mellanrum, men dessemellan obducerar hon och predikar respekt för de döda.
Kay Scarpetta är skapad av Patricia Cornwell och är huvudkaraktären i en serie om sisådär ett tiotal böcker.

* Min nummer tre är Stephanie Plum. Hon är prisjägare och en kvinna där tanke och handling är ett. Hon är inte så lite skrajsen av sig, men ger sig med friskt mod in i allt som erbjuds - och sen går det ibland åt pipsvängen och ibland hyfsat bra.
Stephanie Plum är stjärnan i en serie som hittills omfattar 12 (till svenska översatta böcker) av Janet Evanovich.

3 kommentarer:

  1. Jag har läst nån av Janet Evanovich böcker. Tror det var Svårfångat byte (de heter ju så lika), man den gav inget bestående intryck tydligen för jag har ingen aning om vad den handlade om =)

    SvaraRadera
  2. Det finns nog inte någon djupare tanke bakom böckerna om Stephanie Plum - det är ren och skär underhållning... Det är nog därför du inte minns dem. Jag minns inte heller handlingen i böckerna; men jag minns karaktären Stephanie Plum... ;-)
    Deckare korsat med chick-lit, skulle jag beskriva dem som. (Och jag brukar inte ens gilla chick-lit. Hm.) ;-)

    SvaraRadera
  3. Wow! Vilken härlig bokblogg! Mer sånt! Heja!

    Tack för besöket och för alla fina ord!

    SvaraRadera