onsdag 4 juni 2008

Explosivt byte, av Janet Evanovich

Ja, hur ska man beskriva den här bokserien..? I centrum för handlingen står i alla fall Stephanie Plum. Hon arbetar som prisjägare för sin kusin Vincents borgensbyrå - fast den här boken inleds med att hon just har sagt upp sig. Varför hon gjorde det har hon inte riktigt klart för sig, men det kan helt enkelt handla om att hon är less på att bli besvuren, bespottad, smädad, beskjuten, jagad och anfallen (av både folk och fä) - och så var det den där konstiga känslan i magen... Fast känslan i magen kan ha att göra med männen i hennes liv...

"Den ena ville gifta sig med mig - ibland. Han hette Joe Morelli och var polis i Trenton. Den andre var Ranger, och vad han ville med mig visste jag inte riktigt, förutom att klä av mig naken och sätta ett saligt leende på mina läppar."

Förutom lite trubbel med att välja rätt karl av dessa två (eller åtminstone att inte hamna i katastrofala lägen med någon av dem), så går en hel del av Stephanie Plums tid åt att inte bli sprängd i luften i den här boken. Det exploderar grejer hejvilt omkring henne och hon får ingen ordning på varför saker exploderar och vem hon ska akta sig för...

För övrigt får man återknyta bekantskapen med mormor Mazur och farmor Bella, två damer som inte precis är som de flesta andra mormödrar och farmödrar. Farmor Bella sätter onda ögat på folk till höger och vänster, och naturligtvis tror ingen på det där - men det är heller ingen som vågar gå emot farmor Bella när hon börjar peka med fingret mot sitt öga för att utöva lite hokuspokus... ;-) Men mormor Mazur har en revolver som hon är alldeles för förtjust i, och hon har inget hyfs om när eller hur man ska använda den:

"Mormor Mazur drog fram en långpipig fyrtiofemma ur sin stora svarta handväska och siktade på Bella.
- Håll fingret borta från ögat, annars ska du få ett hål i skallen som är stort nog att stoppa en potatis i."

Hängmatteläsning! Avkopplande och underhållande... ;-)

3 kommentarer:

  1. Jag har bara läst de fyra första i serien och bara jag hör "*** byte"-titlarna sköljer minnen av lata sommardagar och stojiga strandstunder över mig. Jag kom liksom av mig med läsningen, men det var sköna mellanlandningar att läsa de där.

    Trevlig examen!

    SvaraRadera
  2. Lata sommardagar... Ja, tack! ;-)

    SvaraRadera
  3. jag har läst dem ALLA och sitter och väntar som en tok på att resterande skall komma ut på svenska. Älskade Evanovich! :D

    SvaraRadera