måndagen den 8:e december 2008

Hungerspelen, av Suzanne Collins

Hungerspelen utspelar sig i ett framtida Amerika; ett Amerika som inte alls ser ut så som det nu gör. Katastrofer, torrperioder, stormar, bränder, stigande hav och brutala krig har förändrat Nordamerika för alltid. Landet heter numera - i framtiden - Panem och är indelat i tolv distrikt. Varje år hålls en stor, direktsänd tävling för att påminna landets invånare om den mörka tid och det våldsamma uppror som höll på att driva även det nya landet Panem i fördärvet.

Tävlingens regler är enkla. Från varje distrikt lottas två unga tävlande fram, en pojke och en flicka. De tävlande förs till ett särskilt ställe där de förbereds för tävlingen. De får öva upp nya färdigheter och även - enskilt - visa upp vad de kan sedan förut inför spelledarna, som därefter bedömer de deltagandes chanser att vinna tävlingen. Ju högre poäng deltagarna får av spelledarna, desto större chans bedöms de ha att vinna - och desto större chans att få sponsorer som kan skänka behövliga attiraljer då det behövs under tävlingens gång. Ja, och så en liten detalj till: Det är den som överlever som vinner.

Från distrikt 12, det allra fattigaste distriktet i Panem, kommer Katniss. Hittills har det aldrig gått särskilt bra för de tävlande från distrikt 12. Under alla år har endast en person vunnit - och det är den mannen som nu, alkoholiserad, argsint och till synes impulsstyrd, ska handleda Katniss genom spelets gång. Oddsen är verkligen inte höga att Katniss ska överleva...

Hungerspelen visade sig vara en riktigt spännande bok, som inte enbart handlar om spel utan också väcker tankar om makthunger, människovärde och förtryck. Det är ett fasansfullt scenario som målas upp, om man ger sig tid att se den nya världen framför sig. Men det är också en bok som visar att det inte nödvändigtvis är den starke som segrar. Ännu en bok som passar bra att stoppa i julklappssäcken och ge till den tonåring som behöver lite jullovsläsning... ;-)

4 kommentarer:

  1. hej:D
    jag har läst boken och tyckte den var jätte bra! ska redovisa om den imorrn i skolan, önska mig lycka till!:DD
    /Sofia, 14

    SvaraRadera
  2. hej:D
    jag har läst boken och tyckte den var jätte bra! ska redovisa om den imorrn i skolan, önska mig lycka till!:DD
    /Sofia, 14

    SvaraRadera
  3. Jag har precis läst ut boken och den var den bästa jag har läst hitills, och jag har läst ganska många jag tyckte varit bra. jag längtar tills den andra delen kommer ut <3

    SvaraRadera
  4. Jag läste ut den för ett par dagar sedan och jag gillade den verkligen! läs gärna min recension : hannasboktips.blogspot.com

    SvaraRadera