onsdagen den 28:e januari 2009

En andra chans, av Anne Cassidy

Den här boken snavade jag över idag - nästan bokstavligt talat - och när jag hade läst baksidestexten och ögnat igenom de första sidorna fanns inget annat att göra än att fortsätta att läsa. Ett par timmar senare hade jag läst ut den, och jag är rätt imponerad. Cassidy har skrivit en bok om sjuttonåringen som behöver få börja sitt liv på nytt - men som slås tillbaka av sin våldsamma och sorgliga barndom hela tiden.

Det är svårt att nämna något om handlingen, eftersom det skulle förstöra somliga berättartekniska effekter. Men ganska tidigt i boken får läsaren veta att det hela kommer att beröra en händelse som ägt rum för många år sedan; den gången då tre små töser gick ut i skogen - men bara två av dem återvände...
Man får veta somligt som ledde fram till händelsen och somligt som hände efteråt - och det är här som jag blir smått imponerad av hur Cassidy strukturerar sin berättelse. Det är snyggt gjort!

Alice Tully heter den sjuttonåriga huvudpersonen i det här dramat. Cassidy berättar Alices historia på ett intresseväckande och lite annorlunda sätt, och det är svårt att inte känna sympati för Alice då hennes livs historia rullas upp. Det är också svårt att inte känna hur omöjlig hela situationen är - och det betyder att man för en stund verkligen ser tillvaron i svart, så som den ser ut genom Alices ögon.

Jag förstår inte hur det kan komma sig att jag inte har lagt märke till den här boken tidigare. Enligt info på förlagets hemsida kom boken ut redan i juni 2007 - och det är ju ett tag sedan... Men, desto bättre för alla er som är sugna på lite bra läsning! Det är troligtvis inte kö på biblioteket, så ni kan sno åt er ett exemplar utan att behöva vänta! ;-)

6 kommentarer:

  1. Då kilar jag direkt in på bibliotekets sida och kollar om den finns inne. :)

    SvaraRadera
  2. känns som en bok som man måste läsa! du berättar om den mycket spännande!!!

    SvaraRadera
  3. Åh det låter definitivt som en bok för mig. Det oxå ;)
    Att läsa listan är ju redan så låång, men det är ett kärt problem.

    SvaraRadera
  4. Och jag hoppas verkligen att ni också tycker om den! Annars skulle det kännas som om jag lurat er! ;-)

    SvaraRadera
  5. Den här blir jag riktigt nyfiken på!!

    SvaraRadera
  6. Den måste jag läsa!, har läst några böcker av Anne Cassidy innan. Hon är verkligen bra.

    SvaraRadera