fredagen den 3:e april 2009

Hitta Felix, av Kristina Sjögren

Den här boken lånade jag med mig hem från biblioteket häromdagen, fast jag inte alls kände igen vare sig omslag eller författare. Det var helt enkelt baksidestexten som fick mig nyfiken.

Boken handlar om Flipp, vars storebror Felix försvinner på sin artonårsdag. Felix älskar teater, han är rätt slarvig och har hunnit med en del smått kriminella dumheter. Flipp är ordningssam, ambitiös och Felix raka motsats. När Felix försvinner blir både Flipp och mamman mycket oroliga. De ringer polisen, sjukhusen, alla vänner... Mamman letar runt stan efter Felix, men hittar honom inte. Till sist börjar de förstå att Felix inte har råkat ut för något, utan att han håller sig undan av egen vilja. Det sårar, såklart - och Flipp rannsakar sig själv för att komma underfund med vad hon hade kunnat göra annorlunda.

Hitta Felix är en nätt och fin bok, som inbjuder till eftertanke mitt i det spännande händelseförloppet. Jag gillar att slutet inte är vare sig nattsvart eller superlyckligt, utan alldeles realistiskt någonstans däremellan. Eftersom jag tyckte om den här boken, sak jag också försöka läsa Sjögrens andra bok. Sista resan, heter den och den verkar vara minst lika intressant som Hitta Felix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar