tisdagen den 17:e augusti 2010

Svinajakten, av Anna Bovaller

Riktigt snyggt omslag är det på den här pocketboken. Inte vad jag brukar gilla, men snyggt ändå. Det lilla, tillsammans med det faktum att den följde med en tidning - det fick mig på fall. Tidning och bok = bra.

Det här är första boken i vad som ska bli en serie om advokaten Petra Wester, som jobbar och bor i Stockholm men som har sommarhus på Österlen. Handlingen i Svinajakten utspelar sig på Österlen och som titeln avslöjar har en dödsolycka under en svinajakt stor betydelse för händelseförloppet. Det är affärsmannen Sten Backman som blir skjuten och eftersom han hade stora planer för gården lämnar han ofullbordade affärer och en lång rad med frågetecken efter sig.

Många personer dras in i händelserna och somligt av det som sker känns väldigt ovidkommande. Jag trodde nog - som ett exempel - att diskussionen kring ett nytt delägarskap på byrån i Stockholm skulle återkomma någon gång senare i boken, och att det skulle vara viktigt av något skäl. Det känns som att det är rätt spretigt och många lösa ledtrådar som inte riktigt finner sin plats. När sedan slutet kommer och man får klart för sig precis vad som legat bakom allt som inträffat - inklusive morden som skett - så känns det som att jag inte köper det. Det är inte skäl nog, på något vis. Jag hade trott att det skulle ligga en skarpare drivkraft bakom.

Alltså. Jag är inte helt såld på boken. Läs den om du måste, men ta hellre någon annan deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar